ゾーホーの成功の秘訣とは何か、ゾーホーの企業文化の秘密とは何かについて、よく聞かれることがあります。
答えはいたってシンプルです。
私たちはお客様を尊重します–言葉だけでなく、行動でも。
私たちは社員を尊重します–報酬だけに留まらず、夢を実現できるように。
私たちがお客様を尊重し、お客様の笑顔が見たいと願うとき、その気持ちに偽りはありません。
そしてそれは気持ちだけでは終わりません。
私たちはさらに、行動によっても敬意を示します。
私たちの製品と方針には、次のような思いが込められています。
●価格設定でお客様を尊重します。
テクノロジーは手の届かない贅沢であってはなりません。
我々の生活をより豊かにするために存在するのです。
人々がコストを心配することなく、購入できるようにすべきです。
当社は高品質の製品を開発しますが、価格は驚くほど安価におさえます。
例:40種類以上のアプリケーションを含んでいるZoho Oneは、従業員/月あたりわずか4200円 です。(全従業員プランにおいて2019年12月時点)
既存のお客様に加え、より多くのお客様と社会に貢献できるように、マーケットシェアの拡大を追求します。
●製品設計でお客様の時間を尊重します。
お客様の目的を迅速かつ完全に達成できるような製品を生み出すことは、お客様の時間を尊重する最良の手段といえます。
私たちはIT知識に自信がない人でも、分かりやすくて使いやすい製品の開発に努めています。
●機能の充実性でお客様を尊重します-満足度の継続を目指します。
当社の製品をご覧いただくと、必要な機能を全て含んだセットでご提供していることがおわかりいただけると思います。実際、これらの機能の一部はそれ自体で製品になり得るのです!
このように、私たちは製品と上記の方針によってお客様を尊重しています。
この時活かされるのが、「誰よりも優れている」と周りに評価いただけるよう目指した、私たちの企業文化なのです。
社員がこうして企業文化を実現する中、経営陣は同じ原則に従い、社員を大切にし、夢を実現する機会を提供するのです。
結果、現在Fortune 500掲載企業のうち、60%がゾーホー製品を1つは使用するまでに至りました。
さて、このたびの就任により、その価値観、勇気、決意が高く評価されているZoho Corporationの成功の秘訣を私が日本に持ち込む時、どんな驚きが生まれるのか、想像するのはたやすいことではありません。
奇跡が待ち構えている、とだけ言っておきましょう。
ゾーホージャパン株式会社
代表取締役社長:Manikandan Thangaraj
【ご挨拶原文】
People often ask me the secret to Zoho’s success, the secret ingredients of our company culture. Well, it’s simple.
We respect our customers — not just in words but with our actions as well.
We respect our employees — not just with remuneration, but also by enabling them to live their dreams.
When we say we respect our customers and want to see them smile, we mean it with every ounce of sincerity.
But we don’t just stop there. We follow it up by showing respect in our deeds as well. We pack our thoughtfulness into our products and policies. Here they are:
·Respect the customer with your pricing.
Technology should not be an inaccessible luxury. It exists to make our lives easier. People should be able to buy it without any worries about the costs.
So, we build high-quality products but keep the prices ridiculously low.
Example: Zoho One, a portfolio of 40+applications, only costs $30 per employee/ month. We seek profit by proliferating in the market for contributing our customers and society by our products and services.
· Respect the customer’s time with your product design.
There is no better way to respect customers’ time than letting your products help them accomplish their objectives quickly and perfectly. So, we strive to build products that make customers say “Even people who does not know much about IT can use this effectively”
· Respect the customer by giving them more. Keep them happy.
If you take a look at our products you will understand that we dare to give an all-inclusive feature set. In fact, some of those features can be a product in itself!
So, that’s how we respect customers with our deeds, with our products. And, to do it, we use our company culture, which is: do your work with an aim to make others say “no one can do this better than you”. While employees are at it, the management follows the same principle in taking care of its employees and in providing them opportunities to live their dreams.
Result: Today, 60% of Fortune 500companies use at least one of Zoho’s products.
Now,it’s hard to imagine the kind of wonders we might produce when I bring these “secret ingredients” to Japan, which is highly regarded by everyone for its values, grit and determination. I can only say miracles are waiting to happen.
ZOHO Japan Corporation
Representative Director:Manikandan Thangaraj